Kroppslås

Karins wellness

R E S T & R E L A X

 

Kroppslåsen

Mula bandha

 

När jag började yoga så pratades det om denna Mula bandha men ingen förklarade vad det var eller vad det betydde. Och jag tänkte väl något i stil med, "hur viktigt kan det vara"? Lite visste jag då vad jag vet idag. Och viktig är den. Ur flera aspekter.

 

Själv försöker jag undvika all form av hokuspokus filijofokus när jag undervisar för dels tycker jag det skrämmer iväg människor från yogan dels tycker jag inte att man ska behöva låta det går flera år innan man får veta vad Mula bandha egentligen är. Sen berättar jag ofta i förbifarten att det heter Mula bandha så man ändå lär sig rätt terminologi.

På Sanskrit betyder mula, rot, således är mula rotlåset.

 

På ett sätt är Mula bandha det enklaste bandhas att förklara.

Om du är en man: knip området mellan anus och testiklarna

Om du är en kvinna knip om bäckenbotten, med fokus på området bakom livmoderhalsen.

I början är det lätt att man kniper om ringmusklern kring anus men med övning och tålamod så kommer du att finna mula bandha området och lämna resten avslappnat.

 

Ok få inte panik

Kom ihåg jag trodde inte heller detta existerade eller att det var möjligt att hålla Mula bandha genom hela yogapasset.. Det finns många anlednignar till detta men det primära är att detta lås tillåter din energi att resa uppåt och inte ner och ut (som vi däremot vill när vi föder barn…).

 

Mula bandha är viktig.

Om din energi tvingas att resa uppåt och stanna inuti dig, kommer denna energi att växa exceptionellt och få dig att känna dig sådär härligt svävande när du lämnar yogarummet efter passet.

Det kommer också tillåta dig att sväva igenom yogapasset då en påkopplad Mula Bandha tillåter dig att bli lättare på dina ben och således lättare på yogamattan.

Lättheten hindrar dig från att känna dig trött när jag får dig att hålla någon ställning som känns som en evighet eller göra solhälsningen för den hundraelfte-gången…

 

Ytterligare positiva effekter

Ur en mer psykologisk synvinkel så stimulerar Mula Bandha bäckenbottennerverna, könsorganen och endokrina system. Det har också visat sig att den lindrar förstoppning och depression. Samt en viktigt aspekt är att den hindrar inkontinens! Så män och kvinnor ”mind your Mula bandha”

 

 

 

Uddiyana bandha

 

För mig var inte Uddiyana bandha lika mycket hokuspokus som Mula bandha men ändå.

På sanskrit betyder Uddiyana bandha ”flyga upp eller resa upp”. Detta ”flyga-upp-lås” handlar alltså om att din insida flyger uppåt.

 

Mindre greppbart: energin reser uppåt.

Mer greppbart: diafragman, mage och magmuskler dras in och upp.

 

För att hitta Uddiyana Bandha, sug magen försiktigt inåt. I slutet av utandningen, när du behöver börja andas in, föreställ dig en gyllenetråd som sitter på två fingerbredd under naveln som drar in och upp. Från en anatomisk synvinkel kommer transversus abdominal musklerna att engageras lätt .

 

Ambitionen och det vi strävar efter är att hålla dessa bandhas hela tiden under yogapasset. Det är utmanande att klara av detta och du kommer hela tiden upptäcka att du glömmer bort dina bandhas. Det fina i kråksången är att det är en seger varje gång du kommer på att du har glömt dina bandhas för det betyder att du börjar bli medveten om dessa. Med övning och att hela tiden påminna dig själv om och om igen så kommer du en dag att kunna hålla dina bandhas konstant när du yogar.

 

När du behärska Uddiyana bandha fullt ut kommer du märka vilken positiv effekten den har på din yoga. Uddiyana bandha rör energin uppåt och med mycket mer kraft än Mula bandha, vilket gör det lättare att utföra de olika yogaställningarna och att sväva in och ur dem, göra djupa vridningar, finna ny energi och kraft att utföra dem när man börjar bli trött. Uddiyana bandha som pressas bakåt och uppåt ger även en mjuk massage för de djupare inre musklerna och organen placerade vid den nedre delen av ryggen.

 

Uddiyana bandha hjälper också mot förstoppningar och matsmältningsproblem. Frigör spänningar och stress i kroppen och ur ett fåfängt perspektiv så ger den dig platt mage utan att behöva göra några sit-ups/crunches.

 

 

 

 

Jalandhara Bandha

 

Jalandhara Bandha är egentligen den enda dubbelhakan du vill ha OCH försöka behålla.

 

På Sanskrit betyder jal hals och jalan betyder nät och dharan betyder ström eller flyt. Så i den enklaste förklaringen för Jalandhara bandha är att det är ett halslås som kontrollerar flödet av energin till nerver och blodkärl i hals och nacke. Detta lås är väldigt kraftfullt.

 

Sitt rakryggad i skräddarställning och placera händerna på låren. Dra in hakan mot halsen och håll så länge som möjligt. För att komma ur Jalandhara bandha lyft hakan och andas in och andas ut. Om du känner en ful dubbelhaka när du gör Jalandhara bandha och något stressad över att någon ska ta ett kort av din profil – ha! – då har du gjort rätt.

 

 

 

Maha bandha är kombinationen av Mula bandha, Uddiyana bandha och Jalandhara bandha.

 

 

 

 

Copyright @ All Rights Reserved