Senioryoga

Karins wellness

R E S T & R E L A X

Senioryoga

Syftet med senioryoga är att mjuka upp leder, stärka kroppen och förbättra balansen. På senioryoga är rörelserna mjuka och anpassade efter varje individs förmåga och behov för att främja en skonsam träning.


Hur fungerar det?

Yoga kan utövas både stående, sittande på en stol och liggande. Man arbetar med mjuka rörelser med utgångspunkt i varje individs förutsättningar samt med andning och avslappning. Andningsövningar är en grundpelare i all sorts yoga. Genom andningen kan vi bland annat släppa spänningar i kroppen, komma ner i varv mentalt samt få återhämtning i både kropp och själ.


När vi utövar yoga vill vi släppa alla prestationskrav och måsten, vilket gör att den kan individanpassas efter behov och dagsform. Genom att lyssna på vad du behöver, just här och nu får du ut allra mest av yogautövandet och lär på samma gång känna dig själv på helt nya plan.


Varför yoga?

I takt med att vi blir äldre är det viktigt att upprätthålla vår rörlighet, styrka och balans för att undvika fall och skador. Dessa tre delar är alla något vi jobbar med i yogan. Inte bara hjälper en förbättrad balans dig att undvika fall som leder till skador, skelettet skyddas även bättre genom att det stärks upp samtidigt som den muskulära styrkan ökar. Med hjälp av en regelbunden yogapraktik kan du lindra, såväl som förebygga skador och åldersrelaterade sjukdomar. Men yogan är så mycket mer än bara det fysiska, det handlar mycket om att skapa harmoni och balans mentalt genom att hitta fokus och bli tryggare i sig själv.


Yoga är för ALLA

Du behöver inte var ung och smidig för att utöva yoga! Alla kan yoga, oavsett om du är pigg och lever ett aktivt liv, har begränsad rörlighet så som svårigheter att ta dig upp och ned från golvet, har sömnproblem, eller bara vill känna mer lugn och avslappning i ditt liv. Känn efter vad du behöver, både fysisk och psykiskt, och utgå därifrån.


Fördelar med yoga

Balansen förbättras och fallolyckor förebyggs därmed

Kroppens muskler och leder stärks, vilket förebygger skador

Cirkulationen i kroppen ökar

Kroppens rörlighet bli större när vi mjukar upp och sträcker ut musklerna

Bidrar till förbättrad sömn

Skapar lugn och ro i kropp och sinne

Kan minska oro

Ger ett ökat fokus

Copyright @ All Rights Reserved